Image Description

اساس تحول باید بر «ملاحظه عناصر اصلی هویت ملی» قرار داده شود که آرمان‌های اساسی مهمترین آنهاست(مقام معظم رهبری مدظله العالی).

اندیشکده حکمرانی

شبکه اندیشکده‌های حکمرانی استانی؛ گامی نو برای مردمی‌سازی حکمرانی در کشور

در راستای تقویت فرآیندهای تصمیم‌سازی و قانون‌گذاری، مجلس یازدهم با تکیه بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی، سازوکار ایجاد شبکه‌ای از اندیشکده‌های حکمرانی استانی را پایه‌گذاری کرد. این ابتکار، بستری برای استفاده نظام‌مند از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در سطوح محلی فراهم می‌کند.

تاریخ : 1404/06/25

عکس اطلاعیه

طرح راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی استانی به عنوان یکی از پروژه‌های تحولی مجلس یازدهم تصویب و در مسیر اجرا قرار گرفته است. هدف این طرح، ارتقای کیفیت حکمرانی در کشور از طریق پیوند نزدیک‌تر میان بدنه کارشناسی، دانشگاهی و نخبگان با فرآیندهای رسمی سیاست‌گذاری است.

بر اساس دستورالعمل تدوین‌شده، شبکه اندیشکده حکمرانی در استان‌ها و کلان‌شهرها شکل خواهد گرفت تا به‌عنوان بازوی مشورتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فعالیت کند. این شبکه، ضمن برخورداری از مدیریت غیرمتمرکز، قرار است با تکیه بر نیروهای بومی هر استان، مدل‌های عملیاتی و پیشران را برای تصمیم‌سازی‌های ملی و محلی ارائه دهد.

ویژگی کلیدی این شبکه، حضور نخبگان دانشگاهی و خبرگان اجرایی در ساختار آن است؛ افرادی که با دانش تخصصی و تجربه میدانی خود می‌توانند به شناسایی مسائل واقعی، طراحی الگوهای کارآمد و پیشنهاد راهکارهای نوآورانه برای حکمرانی کمک کنند. به این ترتیب، اندیشکده‌های حکمرانی استانی به مرکزی برای تلفیق دانش علمی و تجربیات اجرایی بدل می‌شوند.

کارکرد اصلی این اندیشکده‌ها، پشتیبانی از روندهای تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری و نظارت است. انتظار می‌رود با استقرار این ساختار، حلقه ارتباطی میان جامعه نخبگان و حاکمیت تقویت شده و فرآیند مردمی‌سازی اداره امور کشور در سطح عملیاتی تحقق یابد.

شبکه اندیشکده‌های حکمرانی استانی با هدف کارآمدسازی و مردمی‌سازی حکمرانی توسط مجلس یازدهم ایجاد شد تا بازوی مشورتی نخبگان در سیاست‌گذاری باشد.

اندیشکده، اندیشکده حکمرانی، اندیشکده‌های حکمرانی استانی، مجلس یازدهم، مرکز پژوهش‌های مجلس

https://irgtt.ir/article/showMoreP?id=44

https://irgtt.ir/article/showMoreP?id=16