به همت اندیشکده تحول حکمرانی وبینار با موضوع «اندیشکدهها در چین؛ جایگاه، کارکرد و چالشها» برگزار شد.
وبیناری تخصصی با حضور پژوهشگران و اندیشهورزان سراسر کشور به همت اندیشکده تحول حکمرانی برگزار شد. در این نشست علمی، امیرحسین نوروزی بهعنوان سخنران اصلی، به بررسی جایگاه و کارکرد اندیشکدهها در چین پرداخت و نقش این نهادها را در سیاستگذاری و حکمرانی تشریح کرد.
نوروزی در سخنان خود تأکید کرد که اندیشکدهها در چین برخلاف الگوهای غربی، بیش از آنکه مستقل باشند، در پیوندی تنگاتنگ با حزب کمونیست و دولت مرکزی عمل میکنند. به گفته او:
«اندیشکدهها وظیفه دارند تحلیلهای علمی را در خدمت اهداف ملی قرار دهند. چه در قالب مشاورههای محرمانه، چه در دیپلماسی عمومی یا هدایت افکار عمومی، این نهادها بازوی فکری حاکمیت محسوب میشوند.»
وی با مروری تاریخی، به تأسیس آکادمی علوم اجتماعی چین (CASS) در سال ۱۹۷۷ اشاره کرد و آن را بزرگترین اندیشکده حکمرانی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی دانست. او همچنین از مراکزی مانند Shanghai Academy of Social Sciences، China Center for International Economic Exchanges (CCIEE) و China Finance 40 Forum (CF40) نام برد که به ترتیب در سیاستگذاری اجتماعی، اقتصادی و مالی نقش مهمی دارند.
امیرحسین نوروزی توضیح داد:
«کارکرد اصلی اندیشکدههای چین را میتوان در چهار محور خلاصه کرد: مشاوره سیاستی، دیپلماسی عمومی، نخبگانسازی و هدایت افکار عمومی. برای نمونه، CICIR در حوزه امنیت و روابط بینالملل به دولت مشورت میدهد و China Cyberspace Research Institute، که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، مسئولیت سیاستگذاری فضای مجازی را بر عهده دارد.»
او در ادامه افزود:
«با وجود فعالیت بیش از ۱۹۰۰ اندیشکده در چین، استقلال فکری آنها محدود است. وابستگی مالی به دولت، فشارهای ایدئولوژیک و رقابت شدید برای جلب توجه مقامات، کیفیت پژوهشها را تحت تأثیر قرار میدهد. تعطیلی اندیشکده خصوصی Unirule نمونهای از این محدودیتهاست.»
این وبینار که توسط اندیشکده تحول حکمرانی برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر درباره مقایسه الگوهای حکمرانی اندیشکدهای در چین و سایر کشورها فراهم آورد. در پایان نشست نیز بر ضرورت مطالعه تطبیقی نقش اندیشکدهها در حکمرانی و درسآموزی برای سیاستگذاری داخلی تأکید شد.
