Image Description

اساس تحول باید بر «ملاحظه عناصر اصلی هویت ملی» قرار داده شود که آرمان‌های اساسی مهمترین آنهاست(مقام معظم رهبری مدظله العالی).

اندیشکده

معرفی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ با رویکردی نوآورانه و میان‌رشته‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. مأموریت این دانشکده، پرورش حکمرانان، رهبران و دانشمندان خردمند است؛ افرادی که با تکیه بر دانش تخصصی، اخلاق‌مداری و عدالت اجتماعی بتوانند در حل مسائل پیچیده جامعه نقش‌آفرینی کنند.

تاریخ : 1404/06/30

عکس اطلاعیه

معرفی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

تأسیس و مأموریت

دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ با رویکردی نوآورانه و میان‌رشته‌ای فعالیت خود را آغاز کرد. مأموریت این دانشکده، پرورش حکمرانان، رهبران و دانشمندان خردمند است؛ افرادی که با تکیه بر دانش تخصصی، اخلاق‌مداری و عدالت اجتماعی بتوانند در حل مسائل پیچیده جامعه نقش‌آفرینی کنند. این مرکز به‌عنوان یک اندیشکده حکمرانی و اتاق فکر ملی طراحی شده تا ظرفیت‌های علمی گوناگون مانند جامعه‌شناسی، مدیریت، روان‌شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، مهندسی، علوم زیستی، کشاورزی و محیط‌زیست را به خدمت نظام خط‌مشی‌گذاری و فرآیندهای حکمرانی درآورد.

ضرورت و اهمیت

امروزه خط‌مشی‌گذاری و حکمرانی خوب، زیربنای توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، شفافیت و مشارکت آگاهانه شهروندان است. اما چالش‌های حکمرانی معاصر از مرزهای سنتی دولت‌ـ‌ملت فراتر رفته و طیف وسیعی از مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی را در بر می‌گیرد. در چنین شرایطی، نیاز به تربیت خط‌مشی‌گذاران و رهبران جدید بیش از پیش احساس می‌شود؛ رهبرانی که از همه بخش‌های جامعه برخاسته و آموزش دیده‌اند تا با دیدگاهی میان‌رشته‌ای و بین‌المللی به مسائل نگاه کنند. این همان جایگاهی است که دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به‌عنوان یک اندیشکده حکمرانی پویا بر عهده گرفته است.

اهداف

  • تربیت حکمرانان تراز انقلاب اسلامی ایران

  • ترویج رویکردهای علمی در حکمرانی و تعالی‌گرایی

  • ارتقای اکوسیستم حکمرانی کشور در ابعاد ملی، منطقه‌ای و فراملی

  • شناسایی و حل مسائل اساسی حکمرانی از طریق پژوهش‌های مسئله‌محور

  • تقویت زبان میان‌رشته‌ای در خط‌مشی و سیاست‌گذاری

  • مستندسازی تجربه‌های موفق و ناموفق حکمرانی

  • نقد و ارزیابی منصفانه عملکرد نهادهای حاکمیتی برای بهبود مستمر

چشم‌انداز

چشم‌انداز دانشکده، پیشتازی در توسعه عقلانیت، دانش و مهارت حکمرانی و دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی در عرصه ملی و بین‌المللی است. این هدف از طریق همکاری با دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های معتبر جهانی و تبدیل شدن به یک اتاق فکر حکمرانی اثرگذار دنبال می‌شود.

شعار

شعار دانشکده: «دانشکده‌ای برای ایران»
این شعار نشان‌دهنده تعهد به آینده‌ای است که در آن مردم از امنیت، رفاه، مشارکت آگاهانه و محیط‌زیستی پایدار برخوردار باشند.

رشته‌های تحصیلی

دانشکده حکمرانی با تمرکز بر آموزش میان‌رشته‌ای، تاکنون موفق به تصویب ۹ رشته کارشناسی‌ارشد و ۹ رشته دکتری شده است. همچنین رشته آینده‌پژوهی در هر دو مقطع ارائه می‌شود.

کارشناسی‌ارشد

  • حکمرانی آب

  • حکمرانی آموزش

  • حکمرانی اقتصادی

  • حکمرانی انرژی

  • حکمرانی جمعیت و خانواده

  • حکمرانی علوم زیستی و سلامت

  • حکمرانی علم، فناوری و نوآوری

  • حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی

  • حکمرانی محیط‌زیست

  • آینده‌پژوهی

دکتری

  • حکمرانی آب

  • حکمرانی آموزش

  • حکمرانی اقتصادی

  • حکمرانی انرژی

  • حکمرانی جمعیت و خانواده

  • حکمرانی علوم زیستی و سلامت

  • حکمرانی علم، فناوری و نوآوری

  • حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی

  • حکمرانی محیط‌زیست

  • آینده‌پژوهی

موضوعات راهبردی

این دانشکده با هدف ارتقای آموزش، پژوهش و تعامل میان‌رشته‌ای، تلاش می‌کند نظام حکمرانی کشور را تقویت کند. تمرکز بر پژوهش‌های کاربردی و سیاست‌محور، ایجاد پیوند میان نخبگان علمی و تصمیم‌گیران، و ایفای نقش به‌عنوان یک اندیشکده حکمرانی دانشگاهی از مهم‌ترین موضوعات راهبردی آن است.

محورهای فعالیت

برای تحقق اهداف، دانشکده مراکز و نهادهای متعددی ایجاد کرده است از جمله:

  • آزمایشگاه خط‌مشی و حکمرانی

  • اندیشکده حکمرانی

  • مرکز حل تعارضات حکمرانی

  • مرکز خط‌مشی‌پژوهی و داشبورد خط‌مشی

  • کانون ارزیابی و توسعه حکمرانی

  • مرکز حکمرانی‌سنجی

  • مرکز آموزش‌های آزاد حکمرانی

  • رصدخانه حکمرانی و مرکز آینده‌پژوهی

این مراکز، شبکه‌ای یکپارچه از اتاق‌های فکر تخصصی را شکل می‌دهند که فعالیت دانشکده را در آموزش و پژوهش پشتیبانی می‌کنند.

میثاق اعضای هیأت علمی

اعضای هیأت علمی متعهدند رهبرانی اخلاق‌مدار، عدالت‌محور و خلاق تربیت کنند؛ با پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و نوآورانه، راهکارهای تازه‌ای برای ارتقای حکمرانی ارائه دهند؛ و همچون یک اتاق فکر خدمت‌گزار مردم، پژوهش‌ها و آموزش‌های خود را در راستای نیازهای واقعی جامعه قرار دهند.